Gümüşhane’nin eski fotoğraflarında yer alan tahta köprü, kılık kıyafet devriminin en önemli göstergelerinden bir olarak belirli bir yaşın üzerindeki hafızalarda yerini alıyor.
“Tango Köprüsü” adıyla bilinen ve şehri, bahçeleriyle ünlü Karşıyaka Mahallesine bağlayan köprü, Sosyal medyada paylaşılan eski fotoğrafların yanı sıra edebiyatçı kimliğiyle tanınan Gümüşhaneli Siyasetçi-Yazar M. Şinasi Özdenoğlu’nun hatıralarında ve 1977 yapımı “Güneşli Bataklık” filminde de karşımıza çıkıyor.
Karşıyaka Mahallesinde konakları olan ve çocukluğunun büyük bir bölümünü bu konakta geçiren Şinasi Özdenoğlu hatıralarında bu tahta köprüden övgüyle söz ederek,
“Kadınlarımızın çarşaftan manto ya geçiş döneminde, ülkenin her yanında ilginç olaylar yaşanmıştır. Yeni kılık ve giysilerin öncülüğünü de öğretmenler, kamu görevlileri ile askerlerimiz yapmışlardır. O günlerde Isparta’da manto giyen hanımlara “tango” diyorlarmış. Aynı dönemde, benim memleketim olan Gümüşhane’de de, aynı deyim kullanılırdı. O kadar ki, Gümüşhane’yi bir baştan öte başa kesip, Tirebolu’dan Karadeniz’e dökülen Harşit çayı üzerindeki ağaçtan yapılmış zarif köprümüzün adı “Tango Köprüsü” olmuştu. Çağdaş kılıklı, şık giyimli hanımlar bu köprüden geçtikleri için olacak… “Tango Köprüsü” deyimi, böylece delikanlılık imgelerimde renkli bir dünya yaratmıştı. Ne yazık ki, bütün güzelliklerimizi olduğu gibi, Tango Köprümüzü de, kaba ve zevksiz bir beton köprü almış, götürmüş Gümüşhane’de…”
ifadeleri ile genç cumhuriyetin kılık kıyafet alanındaki değişimini Gümüşhane özelinde gözler önüne seriyor.
Öte yandan senaryosunu Vedat Türkali’nin yazdığı, Süreyya Duru’nun yönetmenliğini yaptığı 1977 yapımı “Güneşli Bataklık” adlı sinema filminde ise, ana karakter konumunda olan Hakan Balamir Tango Köprüsü’nü bir metafor olarak kullanıyor. Mahalle kasabının kızı olan Zehra’nın giyim kuşamına da yansıyan değişimini köprüyle ilişkilendiren Gümüşhanalı, içten içe sevdalı olduğu kızı Mercedes’in içerisinde gördüğünde; “Hee, Tango… Bir Tango köprüsü vardı bizim Gümüşhane’de. Yıkıldı selden. Sonra daha iyisini yaptılar” sözleri ile kurduğu hayallerin modernizm sevdası nedeniyle yıkılışını anlatıyor. Repliğin son bölümündeki “Sonra daha iyisini yaptılar” sözleri ise Zehra’nın içerisinde bulunduğu bataklıktan kurtulması anlamını taşıyor.
Tarihin tozlu sayfalarında kalan Tango Köprüsü belki hiçbir zaman geri gelemeyecekse de, onun yerine yapılan ve etrafındaki dükkânların yıkılması ile bugün daha görünür olan gelen beton köprünün farklı bir bakış açısıyla ilgilenilmeye muhtaç olduğu bir gerçek.
YORUMLAR